Perspektive – Die Spaltung der Standpunkte

Zur Perspektive in Philosophie, Kunst und Recht

Editor:
Gertrud Koch
Search for other papers by Gertrud Koch in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
Contributors:
Gertrud Koch
Search for other papers by Gertrud Koch in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Hermann Kappelhoff
Search for other papers by Hermann Kappelhoff in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Klaus Krüger
Search for other papers by Klaus Krüger in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Claudia Benthien
Search for other papers by Claudia Benthien in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Lydia Goehr
Search for other papers by Lydia Goehr in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Barbara Hahn
Search for other papers by Barbara Hahn in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Hinderk Emrich
Search for other papers by Hinderk Emrich in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Karl Sierek
Search for other papers by Karl Sierek in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Daniela Hammer-Tugendhat
Search for other papers by Daniela Hammer-Tugendhat in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Josef Früchtl
Search for other papers by Josef Früchtl in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Robert Post
Search for other papers by Robert Post in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
, and
Emmanuel Alloa
Search for other papers by Emmanuel Alloa in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
›Perspektivismus‹ ist ein fester Begriff der Philosophiegeschichte und reflektiert die Standortgebundenheit von Wahrnehmung und Erkenntnis. Nietzsche, der im Zentrum der gegenwärtigen Debatten um die Spaltung der Standorte in Perspektiven steht, warnte davor, daraus relativistische Schlüsse zu ziehen, wie das viele seiner Anhänger taten. Der Kunsthistoriker Panofksy erläuterte, wie die Perspektive zu einer symbolischen Form der Weltdeutung wurde. Wie aber werden Perspektiven konstruiert, dezentriert und als Perspektiven sichtbar gemacht und in ihren Konsequenzen bewertet? Vor allem in den perspektivischen Verfahren der künstlerischen Darstellung von Bild- und Erzählräumen wird diese Frage virulent. Diese Fragen beantworten die Beiträge des Bandes aus Philosophie, Film- und Kunstgeschichte, Literatur und Rechtstheorie.

  *The price does not include shipping fees. We reserve the right to change prices.

  • Collapse
  • Expand