Auslassen, Andeuten, Auffüllen

Der Film und die Imagination des Zuschauers

Editors:
Julian Hanich
Search for other papers by Julian Hanich in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
and
Hans Jürgen Wulff
Search for other papers by Hans Jürgen Wulff in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
Contributors:
Eckhard Lobsien
Search for other papers by Eckhard Lobsien in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Markus Rautzenberg
Search for other papers by Markus Rautzenberg in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Jens Eder
Search for other papers by Jens Eder in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Jens Bonnemann
Search for other papers by Jens Bonnemann in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Christine Noll Brinckmann
Search for other papers by Christine Noll Brinckmann in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Britta Hartmann
Search for other papers by Britta Hartmann in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Guido Heldt
Search for other papers by Guido Heldt in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Frank Kessler
Search for other papers by Frank Kessler in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Guido Kirsten
Search for other papers by Guido Kirsten in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Fabienne Liptay
Search for other papers by Fabienne Liptay in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Claus Tieber
Search for other papers by Claus Tieber in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
, and
Ursula von Keitz
Search for other papers by Ursula von Keitz in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
Das Publikum nimmt Filme nicht nur mit Augen und Ohren wahr – es imaginiert sie auch. Film bedeutet daher immer auch: »Kino im Kopf«.
Das gilt vor allem dann, wenn uns Filme auf anspielungsreiche Weise etwas vorenthalten: Dann werden wir als Zuschauer dazu eingeladen, herausgefordert, uns das Ausgesparte sinnlich vorzustellen. Die Filmwissenschaft hat Fragen zur Imagination des Zuschauers lange Zeit eher stiefmütterlich behandelt. Dieser Band setzt sich nun erstmals im deutschsprachigen Raum systematisch mit dem vertrackten Zusammenspiel von Film und Zuschauerimagination auseinander. Die Autoren klären begriffliche Fragen, diskutieren ästhetische Mittel wie Ellipse oder Filmmusik, gehen der Imagination im Dokumentarfilm und im Stummfilmkino nach und verfolgen die Zuschauerimagination über die medialen Grenzen des Films hinaus.

  *The price does not include shipping fees. We reserve the right to change prices.

  • Collapse
  • Expand