Figurationen des Porträts

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Martin Roussel
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Thierry Greub
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Der Band untersucht in Fallstudien Figurationen des Porträts in der Spannung zwischen singulärer Ausprägung und Fragen überzeitlicher Signifikanz.
Die Studien zielen – in einem Bogen vom frühesten (Herrscher-)Porträt aus dem Alten Mesopotamien bis in die Gegenwartskunst hinein – auf historisch variable Formen, die individuelles Leben als besonders darstellen. Neben genuin bild- und skulpturorientierten Beiträgen von antiken Centauren-Porträts über das ›Life Imaging‹ in der Renaissance bis hin zu Schwitters’ Merzbild 9b und Twomblys Selbstbildnissen behandeln textorientierte Beiträge Fragen der Lesbarkeit von Porträts bzw. der Visualität erschriebener Bildlichkeit. Ein eigener Fokus gilt den kulturellen Praktiken der Bedeutungsstiftung, von Stalins Herrscherbildnissen bis hin zur anthropologischen Funktion beispielsweise von Masken.
With the focus on figurations of the portrait, a field of tension of cultural knowledge is opened up, on the basis of which the historical reference space of artefacts can be discussed. Portrait thus does not (only) mean the art-historical genre, but a model of perception that unfolds between unique expression and the recognizability of form. The studies aim to depict individual life as special in an arc from the earliest (ruler's) portrait from Ancient Mesopotamia to contemporary art in historically variable forms.
In addition to genuinely image- and sculpture-oriented contributions from ancient centaur portraits and statue bases in imperial sagalassos to the 'Antiquity of Photography' to Schwitters' Merzbild 9b and Twombly's self-portraits, text-oriented contributions deal with questions of the legibility of portraits, for example in apocryphal Paulus texts, at the interface of biographical portrait and Byzantine philosophy, or on the basis of Poe's oval portrait. A special focus is placed on the cultural practices of the creation of meaning, from Stalin's portrayals of rulers to the anthropological function of masks, for example.

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