Von der Oralität zum SchriftBild

Visuelle Kultur und musikalische Notation (9.-13. Jahrhundert)

Series: 

Advisors:
Sybille Krämer
Search for other papers by Sybille Krämer in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Alexander Rehding
Search for other papers by Alexander Rehding in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Anna Maria Busse Berger
Search for other papers by Anna Maria Busse Berger in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Gottfried Boehm
Search for other papers by Gottfried Boehm in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
, and
Jörn-Peter Hiekel
Search for other papers by Jörn-Peter Hiekel in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
Volume Editors:
Matteo Nanni
Search for other papers by Matteo Nanni in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
and
Kira Henkel
Search for other papers by Kira Henkel in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
Contributors:
Giovanni Varelli
Search for other papers by Giovanni Varelli in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Kelly Landerkin
Search for other papers by Kelly Landerkin in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Nils Holger Petersen
Search for other papers by Nils Holger Petersen in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Robert Lug
Search for other papers by Robert Lug in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Regula Schiess Haas
Search for other papers by Regula Schiess Haas in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Irene Holzer
Search for other papers by Irene Holzer in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Tino Licht
Search for other papers by Tino Licht in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Florian Effelsberg
Search for other papers by Florian Effelsberg in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
, and
Tobias Robert Klein
Search for other papers by Tobias Robert Klein in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
Dieser Band untersucht die Entwicklung der musikalischen Notenschrift als Teil der Kulturgeschichte des Visuellen. Notationspraktiken des Mittelalters werden im Dialog mit schrift- und bildtheoretischen Ansätzen diskutiert. Frühe Formen von Notation sind Träger einer Spannung zwischen Schriftbild und Klang, zwischen Erinnerung und Vergegenwärtigung, zwischen Bildhaftem und Bilderlosem und werden in den veröffentlichten Beiträgen auf diesen gemeinsamen Fokus hin reflektiert. Die Prozesse der Verschriftlichung, die sich im Kontext der musikalischen Theorie und Praxis seit dem 9. Jahrhundert entfaltet haben, sind nicht nur musikhistorisch zentral, sie sind ebenso im Hinblick auf eine kulturgeschichtliche Diskussion über Schrift und Schriftlichkeit relevant. Im Anschluss an die Schriftbildlichkeitsdebatte leistet die hier gestellte Frage nach der visuellen Logik musikalischer Notenschriften einen bisher vernachlässigten, jedoch wichtigen Beitrag.
This volume aims to understand the early development of musical notation as part of a general cultural history of visuality. The early practice of writing music is discussed here as the phenomenon that developed from the interaction between oral tradition, the given written tradition, and the iconic writing of music. This book is the result of a research project funded by the Fritz Thyssen Foundation.

  *The price does not include shipping fees. We reserve the right to change prices.

Matteo Nanni ist Professor für historische Musikwissenschaft an der Justus-Liebig-Universität Gießen und Co-Leiter des D-A-CH Forschungsprojektes „Writing Music“.
Kira Henkel ist Tutorin für historische Musikwissenschaft und Mitarbeiterin am Institut für Musikwissenschaft und Musikpädagogik der Justus-Liebig- Universität Gießen.
  • Collapse
  • Expand