Das Bild der Natur in der Romantik

Kunst als Philosophie und Wissenschaft

Series: 

Editors:
Nina Amstutz
Search for other papers by Nina Amstutz in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Anne Bohnenkamp-Renken
Search for other papers by Anne Bohnenkamp-Renken in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Mareike Hennig
Search for other papers by Mareike Hennig in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
, and
Gregor Wedekind
Search for other papers by Gregor Wedekind in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
Contributors:
Julia Diekmann
Search for other papers by Julia Diekmann in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Karl Clausberg
Search for other papers by Karl Clausberg in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Johannes Grave
Search for other papers by Johannes Grave in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Thomas Lange
Search for other papers by Thomas Lange in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Werner Busch
Search for other papers by Werner Busch in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Joseph Clarke
Search for other papers by Joseph Clarke in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
,
Jutta Müller-Tamm
Search for other papers by Jutta Müller-Tamm in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
, and
Arne Zerbst
Search for other papers by Arne Zerbst in
Current site
Brill
Google Scholar
PubMed
Close
Der Band geht der wechselseitigen Durchdringung von visuellen Künsten und Naturwissenschaften bzw. Naturphilosophie im Kontext der europäischen Romantik nach.
Die Romantik als eine geistige Bewegung entfaltete sich in Europa auf Grundlage der allgemeinen Überzeugung, dass Kunst eine Form von Wissenschaft sei und umgekehrt. Viele Dichter und Künstler sowie Naturwissenschaftler waren bestrebt, empirische und kreative Formen der Welterkundung miteinander zu verbinden. Die Aufsätze in diesem Sammelband untersuchen die Entstehung einer „romantischen Wissenschaft“ und ihre Beziehung zur bildenden Kunst, worin objektive und subjektive Formen der Forschung gleichgestellt wurden.
The Romantic movement in Europe ushered in an understanding of art as a form of science and vice versa. The essays in this volume explore how nature-philosophical methods and principles underpinned Romantic art theory and practice as much as the natural sciences.

  *The price does not include shipping fees. We reserve the right to change prices.

  • Collapse
  • Expand