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Zum Wandel der Farbwahrnehmung um 1900 in der Literatur, im Kunstdiskurs und in der Konsumkultur
Author:
Der Band PROVOKATION FARBE fokussiert sich auf den Wandel der Farbwahrnehmung um 1900 in der Literatur, im Kunstdiskurs und in der Konsumkultur. Innovative Fortschritte im Bereich der chemischen Farbherstellung und deren Verwendung zur Lebensgestaltung, der Erfindung des Farbenlichts und dessen Einführung in Großstädten und insgesamt der nach und nach farbiger werdenden Kunst und Konsumkultur zwischen dem Fin de Siècle bis in die Nachkriegszeit des 1. Weltkrieges lenken gesteigerte Aufmerksamkeit auf Farbe, die mit der Erforschung von Farbsynästhesien in der Medizin, der philosophischen und literarischen Ergründung der Sprache der Farbe (Benjamin, Wittgenstein sowie Rilke, Hofmannsthal, Dauthendey, George, etc.), der Konzentration auf Farbe in der Architektur und Kunst (Taut, Klee, Kandinsky, etc.), in der Malerei und Mode (Sonja Delaunay), im Tanz (Fouller, etc.) und in Farblichtkino, -theater und -musik (Kandinsky, Schönberg, Skrjabin, Wyschnegradsky) die gesamte Gesellschaft erfasst und wahrnehmungsprägend wirkt.
Poetik einer transmedialen Form von der Moderne bis in die Gegenwart
Author:
Seit der Moderne entdeckt die europäische Literatur das Triptychon als eigenständige literarische Form, deren Poetik das vorliegende Buch erstmals skizziert. Während das dreiteilige Format in der bildenden Kunst bereits im Mittelalter bekannt ist, wird es seit dem 19. Jahrhundert in einer transmedialen Bewegung aus seinem ursprünglich religiösen Kontext gelöst und säkular umgedeutet. In ausführlichen Analysen dramatischer und Prosatexte von Max Frisch, Tankred Dorst, Heiner Müller, W. G. Sebald, Esther Kinsky und Claude Simon werden die dezidiert literarischen Potenziale und Funktionen dieser Form herausgearbeitet. So werden herkömmliche Dramen- und Erzählmuster über die triptychiale Anordnung herausgefordert und neu imaginiert. Ein besonderer Fokus der Studie liegt auf den zahlreichen Bezügen zwischen visueller Kultur und Literatur sowie auf der spezifischen Materialität der Texte, denen sich nicht zuletzt über Bildmaterial, Manuskripte und graphische Vorarbeiten zugewandt wird.
Gérard de Nervals Einleitung zu Voyage en Orient
Die vorliegende Arbeit erschließt Gérard de Nerval als wegweisenden Dichtungstheoretiker für eine Narrativik der Moderne.
Gérard de Nervals „Voyage en Orient“ verhandelt eine Reise in den Orient. Ihr vorgeschaltet ist allerdings ein umfassender Reiseteil durch Europa. Die Arbeit zeigt, dass dieser europäische Reiseteil die Funktion eines theoretischen Vorworts einnimmt: Darin wird das Dichtungsverständnis erläutert, nach dessen Maßgabe der Orientroman gestaltet ist. Leitend ist dabei die Frage, welche Form wahre Kunst und Dichtung hat. Zu deren Beantwortung greift der Erzähler höchst subtil und kunstvoll ein überbordendes Spektrum an Texten europäischer Dichtungs- und Kunsttheorie auf. Die Reise führt somit durch ein „Text-Reich über die wahre Form von Kunst“, welche für Nerval im Roman gründet.
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In: Artes

Abstract

Johann Christoph Gottsched considers Molières comedy Le Misanthrope in the preface of the first volume of the Deutsche Schaubühne as a ‚masterpiece‘ due to its specific modelling: the scenery is located in a noble space and avoids every kind of despicableness. Furthermore, he emphasizes that this comedy is worth imitating, because it discusses a specific moral-ethical problem, namely a rhetorical-moral problem: what signifies the rhetorical ideal of honesty and how acts an honest speaker? Thus, Johann Christoph Gottsched, as editor of the Deutsche Schaubühne and Luise Adelgunde Victorie Gottsched as translator of the comedy, propound a new understanding of Alceste as an honest character, who is neither comic nor tragic, but always just himself.

In: Artes

Abstract

The subject matter of this article is Gottsched’s strategy to deal with literary tradition in the course of his reforming theatre. Not only does he heavily rely on his predecessors’ thoughts and their failures for his arguing towards a new generation of literary production for dramatizing but also there is an intertwined textual dependence between his theoretical text Versuch einer Critischen Dichtkunst and the implementation and discussion within the Deutsche Schaubühne as a collection of exemplary plays.

In: Artes
Author:

Abstract

The first volume of Die Deutsche Schaubühne published in 1742 ends with the one-act comedy Die Widersprecherinn, a translation of L’Esprit de Contradiction by Charles Dufresny. The play was successfully performed by the Comédie-Française since the day of its premiere in 1700, usually after the presentation of a longer drama consisting of three or five acts. By introducing the comedy as „artiges Nachspiel“ in his preface, Gottsched referred to this practice-related positioning as well as to certain moral qualities of the play. The paper discusses the relevance of this one-act comedy within the concept of the drama collection compiled by Gottsched by reflecting the context of origin and the changes conditioned by specific demands on a German translation of the comedy.

In: Artes

Abstract

The article examines Johann Christoph Gottsched’s anthology Die Deutsche Schaubühne (The German Playhouse) and discusses both its paratextual legitima and its influence on other compilations such as Ludvig Holberg’s Die Dänische Schaubühne (The Danish Playhouse). Dealing with the anthological practices helps to reveal the specific contemporariness of the collected plays. Finally, the German translation of Holberg’s early comedy Jean de France not only negotiates those temporal references, it is also concerned with cultural differences and transfers, national stereotypes and the dominant French tradition within the development of European theatre.

In: Artes
Author:

Abstract

Luise Gottsched’s comedy The Testament, first published in Die Deutsche Schaubühne (Vol VI, 1745), was a successful stage play in the middle of the 18th century – despite Lessing’s criticism. It is also controversally discussed in research: Some regard the drama as a classic example of Saxon type comedy („Sächsische Typenkomödie“), while feminist research has interpreted it as a subversive protest play. Allegedly, Luise rebelled against her husband’s authority here. This article concentrates from a comparative perspective on the intertextual Molière references of the comedy and places the drama in its social and historical context. As a result, The Testament can be seen as a German „Lustspiel“ that combines the traditions of European comedy in a virtuoso manner and at the same time presents an ambivalent plea for female enlightenment.

In: Artes
Author:

Abstract

Johann Christoph Gottsched is well known as the main representative of the classicistic, so called heroic tragedy in Germany till today and especially as an epigone of Pierre Corneille’s roman tragedies. In contrast to the opinio communis the paper examines the references to Corneille’s tragicomedy ‚Le Cid‘ which evidently serves as a paradigmatic model for Gottsched’s own modelling of the ‚zivile Tragödie‘ in Die Deutsche Schaubühne. Within the framework of the anthology’s poetological paratexts the characters of Corneille’s drama represent the emancipation from a class-bound ethos which is characteristic for the heroic tragedy. In fact Gottsched refers to Corneille’s controversially debated drama to establish a tragedy that follows universal, civil ethical rules of behaviour. As a consequence the poetological and dramatic works of Gottsched need to be revised from a literary historical perspective.

In: Artes