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Author: Pablo Irizar

Abstract

What is interiority? The task for the present chapter is to define interiority, not in negative terms (vis-à-vis exteriority) as is often done, but as an act of overcoming the confines of finitude. By tracing the metamorphosis of interiority, the chapter illustrates how Augustine articulates the dynamic ‘I’ in light of God, and shows that interiority is realized fully only as Church. We begin by elucidating the enigmas of interior estrangement and relational fragmentation as per Book X of Confessions (§1). The discussion then turns to the dynamism of the Trinitarian structure of relation and its exterior and corporeal orientation in On the Trinity (§2). Through the Word incarnate, the voice of the Church in the Expositions on the Psalms functions as a unifying narrative to gather and harmonize an otherwise dissipated interiority (§3). Thus the Church as an image of the soul exteriorly signifies the unity which the making of Church interiorly transforms in the soul (§4). The conception of interiority for Augustine goes in hand with exteriority and with the performative action of Christ in the Church.

In: Religionspraxis und Individualität
Die Bedeutung von Persönlicher Frömmigkeit und Family Religion für das Personkonzept in der Antike
Der Band stellt die anthropologische Frage nach Transformationen des Personkonzepts von den vorderorientalischen Hochkulturen bis zur Spätantike in einem kulturübergreifenden und religionsgeschichtlichen Horizont. Nachdem die Artikulation von personaler Identität, von Individualität und von »inneren Tiefen« in der Vergangenheit oft erst in der Linie Platon – Paulus – Augustin angesetzt, sie der vorgriechischen Antike aber oft abgesprochen wurde, fragt der Band danach, welche Religionspraxis, gerade auch jenseits des offiziellen Kultes, in den Kulturen der vorhellenistischen Zeit für den Ausdruck von personaler Identität oder von Individualität von Bedeutung waren, was sich mit den Schriften eines Platon, Paulus oder Augustin tatsächlich geändert hat und welche anderen Faktoren in der Religionspraxis hierfür von Bedeutung waren.