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  • Geschichte der Linguistik & Sprachphilosophie x
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HerausgeberIn: Tobias Lachmann
Es gilt die kulturkonstitutiven Potentiale der Zerstreuung zu erforschen, weil sie unser Orientierungswissen in Frage stellen und die ‚Ordnung des Diskurses‘ karnevalistisch subvertieren.

Ausgangspunkt des Bands Ästhetik und Politik der Zerstreuung ist die Annahme, dass die eigentlich produktive Instanz von Kultur ein anonymer Prozess diskursiver Zerstreuung und Zerstreutheit ist, dem als entgegengesetzte Operationen Formen von Sammlung und Konzentration entgegenwirken. Während letztere die Funktionen der Hierarchisierung, Totalisierung und Identifizierung übernehmen, also Ordnung stiften in Bereichen, die eigentlich vom Prinzip der Dispersion gekennzeichnet sind, interessieren sich die Beiträge des vorliegenden Bands für ebenjene Momente kultureller Produktion, in denen das Prinzip der Zerstreuung entfesselt wird, Schlupflöcher findet, Grenzen überwindet und Fluchtlinien eröffnet. Angeregt von Überlegungen der Dortmunder Literatur- und Kulturwissenschaftlerin Ute Gerhard widmen sie sich in exemplarischen Studien den Praktiken, Räumen, Dingen, Diskursen, Subjekten und Subjektivitäten der Zerstreuung und tragen so dazu bei, deren spezifische Ästhetik und Politik genauer zu konturieren.
HerausgeberInnen: Iuditha Balint und Thomas Wortmann
Die Beiträge des Bandes verstehen „Krise“ als einen zentralen Bestandteil kultureller und gesellschaftlicher Institutionen – und gleichermaßen als Ursprung und Effekt von Erzählungen: Einerseits müssen Krisenphänomene narrativ hergestellt, medien-, gattungs- und disziplinspezifisch in Szene gesetzt werden, andererseits dient die Kulturtechnik des Erzählens – nicht nur im engeren Sinne einer talking cure – der Überwindung von und dem Lernen aus Krisen. Dabei stellen Krisen in Erzählprozessen als Ereignis meist den Zeitpunkt unmittelbar vor einem Wendepunkt dar: Krisen erfordern Entscheidungen.
Eichendorffs Texte und ihre Poetologien
HerausgeberInnen: Claudia Liebrand und Thomas Wortmann
Zu behaupten, dass die Eichendorff-Forschung boomt, wäre gewagt. Das hat viele Gründe. Manche Texte Eichendorffs gelten gemeinhin als ›ausinterpretiert‹, andere Texte stoßen bei germanistischen Rezipientinnen und Rezipienten auf Zurückhaltung – auch derjenigen, die Eichendorff nicht für einen randständigen Romantiker, sondern für ein Schwergewicht der deutschen Literatur halten. Der Band plädiert mit Nachdruck für eine erneute Auseinandersetzung mit Eichendorffs Œuvre. Dazu richtet er einerseits den Blick auf Texte, für die sich die Forschung bisher nur selten interessiert hat, andererseits unternimmt er den Versuch, auch häufig interpretierte Texte und Topoi einer Revision zu unterziehen.
in Sprache und Literatur

Abstract

This article traces some of the fundamental poetological changes that the traditional crime novel undergoes in the work of the Swiss author Friedrich Glauser at the beginning of the 20th century. The rational-analytical, conservative approach of the criminal novel in the 19th century implied – according to Luc Boltanski – the separation of an epistemologically structured, institutionalized order of “reality” and a chaotic, unruly, unformatted “world” – a separation that is questioned, but reestablished in the dramaturgy of crime and its resolution. By shifting the attention from the logical structure of ‘whodunnit’ to the sensual material culture and “atmosphere” that surrounds actions and people, Glauser’s novels blur these epistemological and ontological boundaries. The article shows how in Die Fieberkurve, the second novel of Glauser’s famous Wachtmeister Studer-series, material and sensual substances develop a specific, powerful dynamic that dissipates, complicates, crosslinks, and confuses the objects and acts of investigation as well as its narration. The material spoors, dust, fibers, fingerprints, intoxicants and natural resources like oil and gas – which lead the investigation from Switzerland to North Africa – trigger a new sensual mode of perception and reception that replaces the reassuring criminological ideal of solution by the logic of “dissolution”. The novel thereby demonstrates the poetic impact of the slogan of modernity: matter matters.

in Sprache und Literatur
in Sprache und Literatur

Abstract

The ambivalent status of circumstantial evidence has been intensively discussed since the 18th century, in both fiction and forensics. (Forensic) evidence is both hermeneutic and material – a phenomenon of ambiguity: the conclusions to be drawn from clues are generated by an amalgam of enlightened promises of objectivity and the opaque materiality of the surface. According to the forensic and juridical hope associated with circumstantial evidence, neutral things do not lie, but show (evidentia) as pars pro toto the actual facts in nuce. Yet every fact, every thing remains tied back to a closing instance, to the investigative and hermeneutic conclusions of thought: this opens the operational field of literature. Poetic dynamics enable literature to simultaneously cope with indexed ambiguity and indeterminacy, both by producing them, and by reflecting on them by means of detective-investigative self-observation.

in Sprache und Literatur

Abstract

Der Kopflohn (1933), an early novel by Anna Seghers, has a unique status in the field of literary investigations: it gives a literary milieu study of its time, in which the police chases a fugitive in the province of Rhine-Hesse in Germany. The implicit protagonist of the novel, however, is the emerging movement of German National Socialism. The literary investigation thus proceeds as a counter-investigation: It illuminates the spectrum of social and psychological events that take shape in light of the police investigation, and thus depicts the beginnings of fascism. The literary counter-investigation is thus not driven by a single event, but by the emergence of a social disposition. The article then shows that Seghers’ artistic mode of representation is informed by both her dissertation on Rembrandt and contemporary discussions of ‘realism’; furthermore, it argues that the novel establishes ‘counter-investigation’ as a para-genre the history of which leads up to the present, as recent films like Michael Haneke’s The white Ribbon (2009) show.

in Sprache und Literatur

Abstract

The essay focuses on the investigative methods of Forensic Architecture (FA) and in particular the architectural design tools used to build reconstructions of incidents and their spatio-temporal relations. FA’s retrospective investigation of the murder of Halit Yozgat in Kassel in 2004 spotlights the NSU complex as a composite of institutional and structural racism as well as questioning the dubious activities of the Intelligence Service in the NSU case.

in Sprache und Literatur